9 سپتامبر 2022 - دانشمندان مرکز ژنتیک Host Defense در مرکز پزشکی UT Southwestern با استفاده از یک پلت فرم غربالگری ژنتیکی، جهش‌های ژنتیکی را شناسایی کرده‌اند که به بروز بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) کمک می‌کند و پتانسیل تبدیل شدن به یک هدف را برای مداخلات درمانی آینده دارد.

در حالی که چاقی و دیابت از عوامل خطر شناخته شده برای بیماری کبد چرب هستند، محققانمرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت‌وسترن توانستند علت جدیدی را برای بیماری کبد چرب در افراد غیر چاق شناسایی کنند. آنها دریافتند که کاهش بیان سطح ژن Gm4951، منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی می شود. در حال حاضر هیچ دارو یا درمان تایید شده ای برای این بیماری که به سرعت به عنوان یکی از علل اصلی بیماری مزمن کبدی در حال ظهور است، وجود ندارد. شناسایی نقش این ژن در ایجاد بیماری، جهت گیری جدید و مهمی را برای کسانی که این بیماری را مطالعه می کنند، به منظور یافتن درمان های بالقوه فراهم می کند.

پرفسور Zhao Zhang، نویسنده ی ارشد این مقاله، گفت: ما یک مدل موش غیرچاق نادر برایNAFLD  شناسایی کردیم که بیماری کبد چرب غیر الکلی این حیوان ناشی از فقدان GM4951 بود. این مطالعه زمینه‌ای را برای توسعه رویکردهایی برای فعال کردن همولوگ Gm4951 انسانی برای مبارزه با NAFLD در آینده ایجاد می‌کند.

یافته های این تحقیق در Nature Communications منتشر شدند.

مرکز ژنتیک دفاع میزبان، توسط پرفسور Bruce Beutler، یکی از چهار برنده جایزه نوبل در UT Southwestern اداره می شود. دکتر بوتلر در سال 2011 جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را به دلیل کشف خانواده مهمی از گیرنده‌ها دریافت کرد که به پستانداران اجازه می‌دهد عفونت‌ها را هنگام وقوع حس کنند که سبب تحریک پاسخ التهابی قدرتمندی می شود. دکتر بوتلر همچنین بزرگترین برنامه جهش زایی موش در جهان را به همراه یک پلتفرم غربالگری ژنتیکی را توسعه داد که به محققان در این مرکز اجازه می دهد تا بیش از نیمی از ژن های موجود در ژنوم موش را غربالگری کنند. این برنامه همراه با ابزاری برای شناسایی فوری جهش های مسئول فنوتیپ های کمی و کیفی، امکان کشف سریع بسیاری از اجزای جدید سیستم ایمنی را فراهم می کند. دکتر ژانگ که آزمایشگاه او در حال کار بر روی درک مکانیسم مولکولی بیماری های متابولیک، با هدف اساسی ترجمه این دانش به استراتژی های درمانی جدید است، گفت: این مطالعه یک همولوگ انسانی بالقوه ی "GM4951 موش" و تعامل GM4951 با پروتئینی انسانی دیگری به نام HSD17B13 که با NAFLD/NASH مرتبط است را شناسایی کرد، که نشان می‌دهد این کشف احتمالاً در انسان نیز حفظ شده است.

مطالعه ی حاضر با کمک یک پلت فرم غربالگری ژنتیکی پیشرو انجام شد که به محققان اجازه می دهد تا دو جهش نادرست آللی نیمه غالب Gm4951 را شناسایی کنند و نقش مهمی را برای جابجایی با واسطه GTPase در متابولیسم لیپید کبدی تعریف کنند. محققان دریافتند که از دست دادن GM4951، باعث ایجاد NAFLD بدون چاقی می شود، GM4951 اکسیداسیون لیپید را برای جلوگیری از تجمع چربی در کبد ترویج می کند و GM4951 به عنوان یک GTPase برای انتقال HSD17B13 به قطرات چربی عمل می کند.

دکتر ژانگ گفت: GM4951، یک پروتئین با مشخصه ی ضعیف است و این مطالعه نقش GM4951 را به عنوان یک GTPase درگیر در اکسیداسیون لیپیدها تعریف کرد. محققان خاطرنشان کردند که موش‌هایی که دچار کمبود GM4951 هستند، با تغذیه با یک رژیم غذایی پرچرب بدون تغییر در وزن بدن یا متابولیسم گلوکز دچار بیماری کبد چرب غیرالکلی شدند.

تخمین زده می شود که یک چهارم بزرگسالان در ایالات متحده به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مبتلا باشند. در NAFLD، چربی اضافی در سلول های کبدی تجمع می یابد و می تواند باعث التهاب مزمن و آسیب کبدی، افزایش خطر سرطان کبد، نارسایی کبد و نیاز به پیوند شود. NAFLD به شایع ترین علت بیماری کبد در سراسر جهان تبدیل شده است. در دهه‌های اخیر، پیشنهاد شده است که تغییرات در سبک زندگی به وضوح باعث افزایش خطر شیوع NAFLD می‌شود. با این حال، محتوای چربی کبدی به طور قابل توجهی در بین افراد با چاقی همسان، متفاوت است، که نشان می دهد عوامل ژنتیکی در ایجاد NAFLD نقش دارند. آزمایشگاه دکتر ژانگ در حال بررسی بیش از 20 ژن است که جهش در آنها تری گلیسیرید کبد را بدون تغییر در وزن بدن تحت تاثیر قرار می دهد، آنها در چندین جبهه در تلاشند تا مکانیسم های جدید NAFLD را کشف کرده و اهداف درمانی بالقوه را برای این بیماری شناسایی کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220909/UT-Southwestern-scientists-identify-genetic-mutations-that-contribute-to-nonalcoholic-fatty-liver-disease.aspx